LA CLAU DE L’ALIMENTACIÓ EN EL ENVELLIMENT

LA CLAU DE L’ALIMENTACIÓ EN EL ENVELLIMENT

Recomanacions nutricionals en una edat avançada

Entre l’any 2.015 i 2.050, el percentatge dels habitants del planeta més grans de 60 anys quasi duplicarà, passant del 12% al 22%. Son dades exposats per l’ O.M.S. És més, insisteixen que, en l’any 2.020, el número de persones de 60 anys o més serà superior al dels nens menors de 5 anys. No son noticies preocupants, però si per posar-nos en situació i alerta… ¿serà capaç l’administració de garantir que els nostres sistemes sanitaris i socials estiguin preparats per afrontar aquests canvis demogràfics?

El que si que està a la nostre mà és la cura i la preparació del nostre cos per viure el major nombre d’anys factibles, però és essencial que aquests siguin amb la millor qualitat possible. Com ens podem cuidar més i millor? Doncs entre d’altres pautes a nivell nutricional, a través de l’alimentació.

Amb el pas dels anys el nostre cos canvia i aquest comença a tenir una sèrie de carències nutricionals que hem de suplir a través de la dieta. És per això que l’alimentació a la tercera edat és part essencial de la cura. N’hi ha que ser conscient que el envelliment és un procés fisiològic natural e irreversible del organisme que provoca canvis en el nostre interior i que a més augmenta la vulnerabilitat a la malaltia. Hi ha molts factors que influeixen en el envelliments saludable, però sense dubte un d’ells és l’establiment i la continuïtat d’uns hàbits saludables: exercici periòdic, una dieta equilibrada, el no fumar ni tenir hàbits tòxics… Mantenir aquests hàbits en l’envelliment és transcendental.

Les persones grans degut a diversos canvis: fisiològics, psicològics i socials constitueixen un col·lectiu molt donat a la malnutrició. Fisiològics per què l’envelliment afecta a l’aparell digestiu, provocant que la digestió sigui molt lenta i l’absorció de vitamines es vegi disminuïda. Sense oblidar-nos de les dificultats per masticar i a vegades inclús a empassar. Psicològiques degut a que en moltes ocasions no acceptes fer-te gran, estàs cansat i no et ve de gust cuinar i això comporta a dinar qualsevol cosa ràpida. I socials per què la mobilitat és més reduïda i les ganes a sortir disminueixen i això deriva en no participar en tantes reunions familiars entorn al menjar.

Hem de prevenir la desnutrició, és una obligació sòcio-sanitària, i tal cosa s’ha d’iniciar amb la cura de l’alimentació, tant en les residències on es troben allotjades gran part de les persones grans, i en les quals en moltes ocasions no és la millor alimentació que es pot oferir, com en les cases on resideixen avis, degut a que la compra que realitzen no és la més favorable per ells.

Recomanacions que s’han de seguir per la millor nutrició:

  1. S’ha d’eliminar, o al menys reduir, el consum de sal i sucre.
  2. Consumir bastant aigua durant el dia, preferiblement fora dels àpats importants de la jornada. La hidratació és fonamental a l’edat avançada.
  3. La dieta ha de ser: saludable, variada i equilibrada.
  4. Baixar el consum de les grasses saturades, és a dir, reduir el consum de carns i embotits i augmentar el consum de peixos en alt contingut de omega3 i omega6.
  5. És important centrar-se en el consum de certs aliments com son les verdures, les fruites, les llegums, els cereals i les grasses vegetals, així com els productes amb una alt contingut de calci.
  6. Les tècniques culinàries també son molt importants per una millor i més sana alimentació. Fer ús del forn, cuinar al vapor i a la planxa i deixar de costat els fregits i els aliments envasats i pre-cuinats amb un processat negatiu per la nostra salut, ens ajuda elevadament.
  7. Vital fer els 5 àpats diaris, donant una gran importància a l’esmorzar, el qual ens donarà l’aportació energètica que necessitem per afrontar l’inici d’una nova jornada.
  8. Menjar a poc a poc i mastegar molt és una recomanació excel·lent, ja que ajudarà a una millor digestió, tenint en compte que en una edat avançada la digestió és més lenta i sempre costa molt més. Sobretot en els sopars, que ajudarà a conciliar el somni amb una més gran rapidesa.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.