EL NADAL I ELS SEUS ÀPATS GOLAFRES

EL NADAL I ELS SEUS ÀPATS GOLAFRES

Consells per seguir gaudint del Nadal i el seu menjar des de una forma més saludable     

Ja tenim el Nadal de tornada una altre vegada… i amb ella les compres, els regals, l’estrès de voler arribar a tot, les reunions familiars, les quedades amb els amics, els sopars d’empresa amb els companys de treball, els petits de la casa de vacances… en fi, tot un despropòsits d’excessos.

És una època on la taula i tot el servit en ella prenen un gran protagonisme. Davant de totes aquestes situacions que comporten el Nadal, pot resultar un poc difícil de portar un ordre en l’alimentació, i aquest aspecte s’ajunta amb canvis de rutina, possibles alteracions amb la son i el descans… tots aquests aspectes poden derivar a que la nostra salut tant física com emocional quedin ressentits.

Hem de ser racionals i no centrar únicament tota la importància i el gaudi a la gastronomia i la beguda, sinó que hem de ser més emocionals i gaudir del que realment si ens és important en aquestes dates com la companyia dels teus, el compartir amb ells més oci i activitats a l’aire lliure… d’aquesta manera també evitem ser sedentaris i quedar-nos tant a casa

És difícil marcar-te unes pautes per portar un Nadal més saludable en tots els aspectes, però mai impossible. A continuació, anem a proposar-los uns consells pe aconseguir-lo, encara que sigui una miqueta.

Alimentació:

  1. Centris únicament a celebrar els dies assenyalats: Hem de centrar-nos en fer únicament els àpats grans i forts els dies assenyalats del Nadal juntament amb els dies de les quedades amb els amics o els sopars d’empesa. La resta de dies haurem de comportar-nos respecte al menjar tal i com fem habitualment, sense cap excés.
  1. Moderi les racions: En aquests dies de tantes reunions, ja sigui amb la família o amb els amics, i on el menjar és tant important haurem de moderar les racions i únicament menjar el que el nostre cos necessita, no el que desitgi.
  1. No compensi els excessos i no es salti els àpats: no s’ha de compensar els excessos saltant-s’hi els àpats, és a dir, per molt que s’hagi dinat al migdia no hem d’intentar anar a dormir sense sopar, hem de prendre sempre alguna cosa lleugera com un brou, una crema de verdures, un ou dur i una torrada. No podem deixar al nostre cos tantes hores sense ingerir res, això pot provocar-nos una baixada de sucre o unes fartaneres a la següent ingesta.
  1. Tingui present el consum diari de fruites, verdures i hortalisses: ja que el producte principal del plat sol ser contundent en aquests dies fem que la guarnició sigui lleugera amb verdures, hortalisses,… Posem una mica d’equilibri al plat. Intentem substituir el dolç del postra per fruita de tant en tant. La fruita tendeix a ser una oblidada en aquest dies.
  1. Planificar la dieta amb anterioritat: És realment d’ajuda planificar-se les dietes amb anterioritat. Serà bo tant pe realitzar la compra, i així no comprar de més ni gastar-se tants diners, i per altre banda, no improvisarem en quan als menjars. Les improvisacions sempre et porten a realitzar dinars ràpids no molt saludables i a tendir al ús d’aliments ultra processats.
  1. Seguir bevent aigua a demanda de la nostra set: No oblidem de seguir bevent aigua cada dia. El recomanat és al menys 2 l d’aigua. Si no ens ve de gust ho podem substituir per tes o infusions que si ens vindrà més de gust. Aquest simple fet ens ajudarà a netejar el nostre organisme.
  1. Mantenir horaris regulars dels nostres àpats: És poc probable mantenir els horaris en aquests dies, ja que no només depèn de un mateix, sinó del resta de comensals que seguin a taula i que per motius arriben tard, o inclús de dies on la nit anterior va ser llarga i t’aixeques tard. Per això l’ideal és que fora dels dies típics de Nadal mantinguis l’ordre en els horaris, d’aquesta manera el nostre organisme no es veure tan afectat.
  1. Compres més moderades: El moment de realitzar la compra a més a més d’una bona despesa és un bon excés. Tendim a pensar sempre en el lema “més val que sobri que no que falti”, un lema poc oportú tenint en compte que la gastronomia que es compra aquests dies està carregada de greixos, de sucres, de salses, arrebossats,… Per aquest motiu s’aconsella a comprar només el necessari per què posterior al Nadal no hi hagin sobrants a casa i continuem menjant. De la mateixa manera que es recomana comprar just abans de l’inici del Nadal, sinó el excés dura més d’un mes i no els 10 dies que duren les festes. Una pauta a seguir és comprar en dues vegades, d’aquesta manera la segona vegada que compres només agafes el que realment és necessari pels dies restants de les festes. A més a més, acompanyant a tot l’esmentat, hem de comprar més en els mercats, productes frescs i de proximitat, en comptes d’en els supermercats, productes processats i amb excés de salses.
  1. Control amb l’alcohol i les begudes amb excés de sucre: Com ja hem repetit son dies en els que la paraula excés cobra vida. El beure més en quan quantitat i durabilitat està a l’ordre del dia. Però això només depèn de nosaltres. Hem de moderar aquest consum, ja que a més a més de ser molt perjudicial per la nostra salut ens aporta moltes calories les quals desprès es combatran de manera molt perjudicial per el simple fet de voler-nos treure ràpidament els quilos nous adquirits en aquestes dates.

Hàbits:

  1. Mantenir-se actiu i practicar exercici físic: El gimnàs no es només l’única opció, els passejos llargs i les caminades a pas lleuger també ajuden a cremar les calories que hem ingerit de més els dies de excessos.
  1. Buscar un moment per nosaltres: El Nadal, encara que siguin moments satisfactoris de retrobaments amb familiars, de riures a la taula, de compartir llargues xerrades… també és una època de sobre carrega emocional, a vegades fregant la saturació, per això haurem de trobar el nostre espai de solitud i el nostre moment de tranquil·litat i així recarregar les piles. Un bon té, un bon llibre, un encens relaxants… ens ajudarà a estar únicament amb nosaltres mateixos i desconnectar del exterior.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.